14 november 2017
Vant pris for beste idé 2017
City Nord Coop nordland Kjøpesenter Den gyldne ide Vårlyst Bodø

City Nord vant prisen «Den gyldne idé» på Kjøpesenterkonferansen 2017. Det var idéen om samarbeid med sentrumsbutikkene som gikk til topps.

 ─ «Den gyldne idé» var slett ikke i tankene våre da vi begynte å jobbe med idéen om et tettere samarbeid med sentrumsforeningen. Vår motivasjon var å utvide Bodø som handelsdestinasjon, sier senterleder Tor Austad, rett etter årets kjøpesenterkonferanse i Stavanger. 

─ Dette er en pris som virkelig henger høyt.

Mot strømmen

Prisutdelingen skjedde under Nordic Council of Shopping Centers Norway( NCSC) årlige konferanse i Stavanger 17.-19. oktober. Og det er ingen tvil om at det inspirerer til videre satsing at City Nord vant denne prisen.

─ Men først og fremst er det en stor ære å få anerkjennelse for å gå mot strømmen, når kjøpesentre og sentrumsbutikker ellers blir beskyldt for nærmest å slå hverandre i hjel, sier Austad. 

Stor opplevelsesfest

Det var i mai i år at City Nord, Trekanten, Bodø Storsenter og sentrumsbutikkene la alt kruttet i ei tønne, og inviterte til en heidundrende opplevelseshelg i Bodø. Og det er denne idéen som nå har vakt nasjonal oppmerksomhet. 

Et av tiltakene var gratis buss mellom sentrum og Stormyra, og Bodø kommune slo til med gratis parkering i sentrum. Helga ble like mangfoldig nordlandsvåren; noe for enhver smak. Handelsbyen Bodø livnet til etter vinterdvalen, og publikum kunne kjenne på følelsen av en forestående sommer med tilgang til både opplevelser og shopping – i hele byen. Allerede den gang uttalte senterleder Tor Austad at nå måtte vi legge vekk alt snakket om at den ene delen av byen ødelegger for den andre, og i stedet samle oss for å ønske tilreisende velkommen til byhelg. Som sagt, så gjort. «Vårlyst» var født. 

Hele 150 butikker var med på skøyen, og en facebookside som ble opprettet for anledningen, ble veiviser til alle tilbud. 

Håper på gjentakelse

─ Har City Nord og Gårdeierforeningen i sentrum etablert en praksis flere byer vil strekke seg etter? 

─ Ja, mener senterlederen. Under konferansen kunne han konstatere at flere kommenterte initiativet i svært så positive ordelag. 

─ Jeg håper dette kan inspirere andre byer til å gjøre det samme. Mange har snakket om det, men ingen har prøvd før oss, og derfor har heller ingen fått det til. 

─ Det startet med en utvidet maihelg. Er det interessant å gjøre suksessen til et fast innslag i byen? 

─ Jeg håper det kan bli en tradisjon. Selvsagt var det mye jobb, men om vi deler på oppgavene og trør til i lag, så tror jeg vi kan se fram til flere festhelger med innslag av både shopping og aktiviteter for store og små. 

Felles krafttak

Under «Vårlyst» hadde handelsaktørene med seg både Flymuseet, Bodø Spektrum, Stormen, hoteller og andre spennende aktører. Austad har tro på at kommer en først til byen, så vil en ha med seg både shopping og en tur på småbåthavna, kulturelle innslag og opplevelser, for ikke å snakke om en tur i badeland. Dette skal være noe for hele familien, om en liker å shoppe eller ei. 

─ At Bodø kommune spanderte gratis parkering denne helga, i tillegg til at det ble satt opp gratis shuttlebuss mellom sentrum og Stormyra, var viktige symbolhandlinger. Sentrum trenger oss, og vi trenger sentrum – skulle bare mangle om vi ikke skulle få i stand et samarbeid!

 

Captcha-image